Článek do SVĚTA MOTORŮ
.
Vážená redakce,
se zájmem jsem si přečetl váš článek o motoru 1.8 TSI a jeho problémech. A nebyl jsem sám. Poněvadž opravujeme stejný typ motoru za poslední dva měsíce už třetí, a při opakovaném nákupu dílů pro opravu, jsem se stal ve značkovém servisu jednoduše „nápadným“, na článek mě upozornily právě tady. Tentokrát ale nákup dílů nekončil jen u sestavy těsnění, rozvodů s napínákem, vodní pumpy a pár dalších „drobností“ obvykle v ceně kolem 35-55.000 Kč. Naše pístní kroužky zemřely karbonem, a tady začalo teprve to pravé dobrodružství, proto jsem se vlastně rozhodl přispět dopisem. Výrobce totiž usoudil (nutno dodat, že správně), že uzoučké kroužky na pístech Kolbenschmidt, jsou konstrukčně mimo a už je jako díl nebude dodávat. To je sice dobře, ale řešení, které vymyslel, je přinejmenším smutné. Vyměnit písty, kroužky a navíc ojnice (na nových pístech změnili průměr čepu)k tíži majitele auta za cenu necelých 54.000 Kč, mi připadá jako zločin. Omlouvám se za tvrdý příměr, ale není to totiž první cenový šok, co jsme při opravě tohoto typu motoru zažili. Když pominu všemožné konstrukční kotrmelce motoru, při prvním kontaktu s ním nám vyrazila dech cena vačky(19.800 Kč, ona je totiž slisovaná jako jeden díl s rozvodovým kolem s variátorem), která se při potkání motoru ohnula, jelikož je dutá, zřejmě aby byla lehká a navíc má na sobě prolisy, to kvůli montáži šroubů do hlavy, no a v nich se při nárazu pístu na ventil pochopitelně vačka ohne. Abychom nevypadali jako hysterici, dodávám, že „nejojetější“ motor z těch tří měl za sebou pouhých 72.000 km!
Ale zpět ke kroužkům, s takovým „koncernovým kitem“ jsme se nehodlali smířit, a začali jsme pátrat po svéprávnějším řešení. Štěstí se na nás usmálo a my objevili německého dodavatele, který na situaci evidentně zareagoval a dodává písty od stejného výrobce jako Škoda, ale s konstrukční výškou a čepem jako u originálu, jen s kroužky jak se sluší. Cena za čtyři písty 8.000 Kč potěší, zejména v kontrastu s 54.000 u koncernu. Nepotěší zase ale fakt, že všechny tři motory měly vadné turbodmychadlo, lidově řečeno „před smrtí“. To samozřejmě může být náhoda, ale 3x po sobě?
Kdybych měl udělat objektivní shrnutí problémů okolo motorů 1,8TSI, konstatoval bych, že se jedná o benzínový přímovstřikový turbomotor, který je konstrukčně velmi zajímavý, poměrně složitý, ale ne úplně zdařilý na počátku výroby. Jako pozitivní se jeví, že výrobce pracuje na vylepšení slabých míst motoru, na druhou stranu absence svolávacích akcí výrobce na odstranění těchto slabin, je ostuda. No a na konec si, jak bývá bohužel obvyklé, vše zaplatí majitel vozu. Pozitivní zprávou je, že po opravě motoru, která se bude pohybovat mezi 60-100 tisíci, by měl motor fungovat rozhodně lépe a déle, jen karbonování motoru je nezastavitelné…
Jinak dobrý článek, jen víc takových.
S pozdravem
David Minařík, DTservis Beroun