Projevy závad

 Pár slov k motoru 1,8 TSI.

Koncern VW group zkonstruoval motor, který je velmi kultivovaný, dynamický, netrpí turboefektem, zátah má plynulý a silný, prostě příjemné svezení. Bohužel při konstrukci se jim nepovedlo nekolik komponentů, které v důsledku způsobí velké potíže. Dnes jsme si již zvykli na benzínové motory s turbem, kde se projev motoru přibližuje ve spodních otáčkách dieselu. To je uživatelsky příjemné, pro motor už to taková lahoda není. Jelikož motor v podstatě pořád podtáčíme, s přispěním ekologických příslušenství na motoru, v podstatě ucpeme karbonem vnitřek.

Co se jim tedy na motoru tak zásadně nepovedlo?

Písty, mají extrémně tenké kroužky, stírací má tak malé odtokové dírky na olej, že ty se zakarbonují nejdřív a kroužek pak postrádá smyslu, kromě toho se následně zapeče do pístu a mizí komprese a začne problém gradovat. Přes písty začne olej pronikat ke svíčkám do spalovacího prostoru, kde začne způsobovat karbonizaci, nakonec i na svíčkách, motor začne běžet kostrbatě a vynechávat a to je poslední fáze před koncem. V takové fázy máme nefunkční písty, poškozené turbo a karbonem silně pokrytý motor uvnitř. Spotřeba oleje bývá už 1,5 l/100 km a více, může být i dvojnásobná. V takový moment již nezbývá než odstavit auto a nechat opravit motor.

Rozdíly u jednotlivých typů aut:

Je zajímavé, a dodnes jsme neodhalili souvislosti, že v každém modelu vozu (YETI, OCTAVIA, SUPERB), přichází při jiném nájezdu km. Z naší praxe je na tom nejhůře YETI, tam jsme se setkali s vadným motorem mezi 35 až 74 tisíci km. U OCTAVIE jsme na tom líp, tam se pohybuje nájezd km od 90 do 155 tisíc. No a SUPERB je nejlepší "držák", tam jsme zažili i rekordmana, kde motor najel 335 tisíc než padnul. Nutno dodat, že majitel měnil od začátku olej v motoru každých 15 tisíc km a používal pokaždé Bishops do oleje. Jediná souvislost mezi typem auta a nájezdem km, může snad být obecné užívání vozu, tj. že YETI jezdí hlavně ve městě, OCTAVIA kombinaci město a dálky, no a SUPERB je spíš dálkový stroj. Samozřemě, čím víc se auto šourá po městě, tím huře motoru je.

 

Pokud tedy máte nějaký příznak na své jednaosmičce, je lepší nečekat na ještě horší stav a motor nechat opravit.